Önazonosság, letisztultság, művészet. Felszabadító Kreatív írás kurzusok az örömteli, tudatos, alkotó életért.

2017. június 6., kedd

A LEGJOBB VÍGJÁTÉKOK A NAGY VÁLTOZÁSRÓL

Nemrég, a Vademberek hajszája című tök jó kis film kapcsán észrevételeztük, mennyire ritkán találkozni manapság olyan vígjátékokkal, melyek a szórakoztatáson kívül mélyebb tartalommal is bírnak. Hát még olyanokkal, melyek azt a bizonyos transzformációt, tudatosságbeli átalakulást ragadják meg, amelyről több filmes válogatás és ajánló szól itt!

Pedig a (szellemi és érzelmi érettségből táplálkozó) humor isteni, ráadásul könnyű vele kiugrasztani a nézőt a komfortzónájából – anélkül, hogy túlságosan kellemetlenül érezné magát. Azért a nagy változásról szóló vígjátékokban a főszereplők kapnak hideget-meleget, így a velük önkéntelenül is azonosuló nézőnek is kijut. Ahogy ennél a válogatásnál is látni fogod, az igazán ütős darabok komoly, fájdalmas élethelyzeteket emelnek magasra, sosem nélkülözve a szeretetet és az őszinteséget.

Ha belegondolunk, a műfaj történetének kulturális (még látható) gyökerei a görög színházig nyúlnak vissza, ahol a tragédia és a komédia, mint a dráma két arca ugyanabba a minőségbe avatott be.
A vígjáték nagyon is lehet ébresztő hang, önismereti tükör! Ehhez persze mindenekelőtt szellemes és merész alkotók kellenek – beleértve írókat, rendezőket, producereket.

Bár erre a listára került jópár oldie but goldie (régi, de örökzöld), remélem, találsz közöttük felfedezni- vagy újranézni valót! S ha van ötleted hasonló jellegű darabokra, ne habozd, oszd meg velünk!
Jó szórakozást! :)


10. ÉG VELÜNK! (Keeping The Faith, 2000)

Kedves történet a fiatal katolikus papról és a rabbiról, akik gyerekkoruk óta a legjobb barátok, és tudják, hogy kétféle módon, de ugyanazt az Istent szolgálják. Miután a semmiből előkerül a harmadik cimbora, Anna, szembe kell nézniük a dogmáikkal és bizonyos dolgokban változásra kényszerülnek.

A színészként ismert, zseniális Edward Norton rendezése nem egy friss darab, mégis van benne egy olyan időtlenség, mely a klasszikusok jellemzője. Igazi feel good mozi sok helyzetkomikummal, olyan egyszerű, mégis gyakran kihívást jelentő dolgokról, mint a bizalom, az elfogadás vagy az önmagunk felvállalása.


9.  FELFORGATÓKÖNYV (Stranger Than Fiction, 2006)

A átlagos és meglehetősen unalmas életet élő adóellenőr egyik reggel arra ébred, hogy egy hangot hall a fejében, ami végig narrálja a cselekvéseit. Csakhamar rájön, hogy egy történet főszereplője, ami bizony tragikus végkifejlet felé közelít. Elhatározza, hogy megállítja.

Annak ellenére, hogy az alapötletből még sokkal jobbat is kihozhattak volna, azért mélységeket kóstolgat ez a sztori. Továbbgondolásra ajánlom – ki beszél a fejben és mit akar? Mi van a történeten túl? És ki vagy(unk) valójában? ;)


8.  HOLDFÉNYSZELENCE (Box Of Moonlight, 1997)

Al Fountain egy igazi savanyújóska, de – mint ahogy a hasonszőrűek – ő sem jószántából az, csak így maradt valahol. Egy light-os kapuzárási pánik és az események hétköznapi, mégis mágikus egybeesése viszont olyan kalandba sodorja, amire álmában sem számított.

Tom Dicillo író-rendező humora és realizmusa, na meg John Turturro és Sam Rockwell alakításai viszik a filmet. Egyszerű, élettel teli, kimozdító, szép (a címbeli metafora... mmm!) – nem a hasat fogva nevetős kategória, inkább a finoman mosolygós. Nagyon szeretem!


7.  AZ IGENEMBER (Yes Man, 2008)

Ez az egyik legismertebb változás-vígjáték, Jim Carrey – szokás szerint – fergeteges jelenlétével, így a történetet nem is kell mesélnem.

Igent mondani az életre, igent mondani (szó szerint!) mindenre (még ha egészen abszurd helyzetekbe is sodor) – nos, elég radikális, de a főhőst komolyan átalakító módszernek bizonyul, a maga tanulságaival.


6. A CSALÁD KICSI KINCSE (Little Miss Sunshine, 2006)

E kicsit őrült család tagjai nincsenek túl jóban egymással, de a kislányuk, Olive álmának valóra váltása érdekében hajlandóak egy időre egy légtérben tartózkodni egymással. Ez persze feszültséget, egy sor szürreális, sőt tragikomikus helyzeteket eredményez, de a közös utazás végül valóban átformálja őket, és együtt élni is megtanulnak.

Van egy teljesen sajátos hangulata és egy sodró lendülete ennek a filmnek, ami az elképesztő karakterekből és a road movie műfajból is következik.  
A valódit megjelenítő-megidéző pillanatok és az őszinte embersége miatt szeretem annyira.


5. AMÉLIE CSODÁLATOS ÉLETE (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001)

Amélie-t sem igen kell bemutatni. Műfajilag ez a film (is) elég vegyes, alapvetően romantikus vígjáték, szemet-szívet gyönyörködtető, eredeti szerzői stílussal. A romantika mindenekelőtt Amélie rácsodálkozó, ártatlan és életimádó lényéből fakad.

A komfortzónájából való kilépést - persze, hogy a szerelemért - azért neki is meg kell tennie, de megtalálja a zsák a foltját! Meseszerű, stilizált Párizs, filmköltemény tökéletes, emlékezetes zenével – nem lehet nem szeretni, sem megunni! :)


4.  WONDER BOYS – Pokoli hétvége (Wonder Boys, 2000)

Grady Tripp professzor, a diákjai által csodált egykönyves zseni írói blokkjától szenved, egy hétvégén aztán egész, még épp kordában tartott életének hatalmas káosza megmutatkozik. Vajon sikerül változnia vagy maga alá temeti az ár?

Itt jegyzem meg, mennyire férfiközpontú ez a műfaj is, persze a női katalizátorok elkerülhetetlenül jelen vannak.
Nem tudom elképzelni, hogy létezne olyan kicsit is művészlelkületű ember, aki ne imádná totálisan ezt a filmet. Kissé őrült, nagyon intelligens, kifinomultan stílusos (de kár, hogy Curtis Hanson rendező nincs már köztünk)! Michael Douglas jutalomjátéka, de a többi szereplő is brillírozik.

 

 3.  DON JON (2013)

Jon egy igazi amerikai-olasz macsó; imádja a családját, gyúr, templomba jár, imádja a barátait, imád bulizni, gyönyörű barátnője van. Ja, és titokban pornófüggő.

Nem, a történet cseppet sem áll egy helyben az utóbbi évek egyik legjobb vígjátékában, melyet a főszereplő Joseph Gordon-Levitt írt és rendezett! Mélyrehatóan ütős (mindennemű függőséggel, azok gyökereivel és a változatlannak vélt ön- és világképünkkel kapcsolatban), őszinte és nagyon vicces. A must-see – ne hagyd ki, ha még nem láttad!


2.  LESZ EZ MÉG ÍGY SE! (As Good As It Gets, 1997)

Egy igazi klasszikus a 90-es évek végéről, zseniális színészi alakításokkal, jellem- és helyzetkomikummal, párbeszédekkel. A kényszerbeteg, antiszociális (vagy csak „simán”auti?) író, Melvinről, aki hatalmasat mozdul ki zárt világából, valódi emberi kapcsolatok, érintődések, s persze a szerelem hatására.

A sok komikus jelenet mellett a mélységet sem nélkülözi, sokadik újranézésre is fantasztikus, Jack Nicholson-ra mindig rácsodálkozom, mekkora színész, de a forgatókönyv is tanítanivaló.


1.  IDÉTLEN IDŐKIG (Groundhog Day, 1993)

Ez pedig a leg-leg-leg. Ismered, ugye?
A legrosszabb nap (újra meg újra meg újra) élése...
Ez a film a Kilépés-történetek válogatásban is előkelő helyen szerepelt, de nem tudtam nem idetenni.
Nem ismerek még egy vígjátékot (de filmet is keveset), ami ennyire tökéletesen megragadná az ego kipörgető tortúráját és a tényleges változás, az átlényegülés mozzanatát. 

Igazi átlényegülés történik itt, nem csupán minták, hitek lecserélése, nem mellesleg pedig fergetegesen szórakoztató az egész. És tudatosabban újranézve.. wáóó! :)


**


A Csend-virágok blog a Facebook-on is aktív - itt követheted!

Kétheti hírlevelemre itt iratkozhatsz fel!




© Csend-virágok - https://www.csendviragok.hu

Szerző: N'alika (Kupai Eszter)

Bizonyos jogok fenntartva! A szöveg a szerző szellemi tulajdona.
A blogbejegyzés belinkelésével szabadon megosztható, más módon felhasználni tilos!

Az illusztrációként felhasznált fotók hivatalos filmplakátok
vagy a filmek sajtóanyagában szereplő képek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése