Önazonosság, letisztultság, művészet. Felszabadító Kreatív írás kurzusok az örömteli, tudatos, alkotó életért.

2017. július 30., vasárnap

10 DOLOG, AMI MIATT REMEK FILM AZ ÉRKEZÉS

Ez most itt a filmes Újranézve rovatunk, amit kedvem lett egy kicsit rendhagyó formában tálalni. Nem tudom, Te hogy vagy vele, de (szinte) minden évben ki lehet kiáltani „Az év filmjét”.
Nálunk ebben családilag konszenzus szokott lenni, és mondjuk míg 2012-ben a Felhőatlasz volt a Nr.1, 2013-ban A nő, ’14-ben a Csillagok között, ’15-ben meg… na, az a kivétel (hajszál híján a Holnapolisz).
2016-ban aztán megint lett kedvencünk, az Érkezés (de azért például a Captain Fantastic-ért is nagyon lelkesedtünk).

Mivel a nyári uborkaszezonban most újranéztük Dennis Villeneuve filmjét, és megállapítottuk, hogy még mindig zseniális, most erről fogok írni. Nem tudok spoiler-mentességet garantálni, de azért igyekszem kiírni, ha megteszem! Ámde ha nem láttad, akkor uzsgyi megnézni, ha meg igen, örülj velem és nézzünk rá együtt most egy kicsit mélyebben! ;-)


Íme a 10 ok, amiért szuper ez a film:

 #10   ZENE – Elég rég’ volt ezelőtt utoljára olyan, hogy felkaptam a fejem egy filmzenén, sőt még utána is bennem dolgozott, az Arrival esetében viszont szívdobogtató volt és még sokáig kísértett, amit a zenével – főleg azokkal a hegedűfutamokkal - műveltek. De erről a filmzene-albumról több minden előkerült azóta is, például ez az epikus tétel. Kellően monumentális az egész, ugyanakkor mértéktartó, ami az egész film jellemzője.

#9  ATMOSZFÉRA-TEREMTÉS – Egyik kulcsa ennek épp a filmzene és a csendek, zajok, hangeffektek mesteri használata, de annyi minden van még! Például a képi világ és a sokszor minimalista, de szinte kézzelfoghatóan valóságos környezet-ábrázolás. (Ld. például az idegenek hajóit a tájban, vagy az „utazást” a járművek belsejébe.) Atmoszférában nagyon ott van Villeneuve, nem mellesleg pedig imádom, ha egy sci-fi egyszerre realista és nagyszabású.

 #8  A FORGATÓKÖNYV – Csodás, amit az eredeti Ted Chiang-novellából kihoztak, ebben nem tudom, milyen mértékben, de az író is részt vett. Van az egész filmnek egy elképesztően jó megkomponáltsága, egy folyamatos gyorsulás, ami a végére megállíthatatlanul beindul és az utolsó félóra egészen feledhetetlen. Ugyancsak nagy bravúr az idősíkok összekapcsolása és a közöttük való váltogatás.

#7  EGYENSÚLY – Részben szintén a forgatókönyvírók érdeme, hogy megtalálják az egyensúlyt Hollywood-i és szerzői film, hatásvadászat és visszafogottság, mese és realizmus között. Említettem már, hogy nagyon szeretem Christopher Nolan filmjeit, Villeneuve ugyanezt a midcult jelleget képviseli, azaz van egy markáns művészi stílusa, ugyanakkor közönségbarát, a szó legjobb értelmében fogyasztható – érzelmekre ható, de nem süllyed bele a giccsbe, okos, de nem túl-agyas (ld. az író Chiang novelláit, amik – szerintem - többször már öncélúan azok).

#6 AMY ADAMS JÁTÉKA – Nagyon szeretem, hogy épp egy ilyen természetes női karakter viszi a filmet. Minimalista a játéka, mégis olyan kifinomult, hogy 100%-ban elhiszi az ember, hogy Louise Banks-et látjuk és nem Amy Adams-et! (Ez lenne a színészet és a karakterformálás lényege, ugye.)




>>Na, most jön a SPOILER-veszélyesebb terep - 
de alapvetően majd csak az első két pont lesz az! ;-) << 

#5  A FÖLDÖNKÍVÜLIEK ÁBRÁZOLÁSA – Hát hurrá, hogy végre nem gonosz alienek vagy marslakók akarják már leigázni a földet; meg hogy mertek elvonatkoztatni a szokásos humanoid felépítéstől és hogy a „fejlett technológia” jól hangzó címkéje mögött a lényeget: a fejlettebb tudatosságot is megjelenítették! (A Kapcsolat című film méltán juthat eszünkbe, de itt jóval továbbvitték-mélyítették ezt a motívumot.)

#4  NYELVÉSZ SCI-FI – Az előbbivel szoros összefüggésben élvezet a tudatosság és a nyelv kapcsolatának felvetése, a párbeszédek között számos, továbbgondolásra hívó ínyencséggel.

#3  KOMMUNKÁCIÓ – A  jó sci-fi nem csak intellektuális csemege, hanem a jelen problémáira irányítja a figyelmet, egyben a feloldás kulcsait, lehetőségeit is felvillantva. E film fő témája a kommunikáció, aminek fontosságára a lehető legszélesebb körben, több szinten és síkon mutat rá: ember és másik faj, ember és ember, férfi és nő, nemzet és nemzet, és a kollektíva egésze közötti kapcsolatként, és ami meg a tömör gyönyör: a különböző idősíkokon lévő én-részek közötti kommunikáció és visszacsengés is megjelenik. (SPOILER: múltként megélt jövőbeli Louise és a jelenbeli Louise egymásra hatása, a megértések, amik ebből leszüremlenek benne.)

#2 EGYÜTT – A kommunikáció jelentősége és gyümölcse a félreértéseken és frusztrációkon való túllépés, ebből a minőségből cselekedve pedig az egyén erőfeszítése összhangban van azzal, ami a közösség számára a legnagyobb jó. SPOILER: a 12 hajó mint a nagy egész egy-egy kirakós darabkája, a közösen megfejtett információ, az ajándék együttes elfogadása (a kollektíváé és a főszereplő női-férfi párosé is) olyan üzenete a filmnek, ami messze túlhaladja az átlag-Hollywood-i, pólusos világképet.

#1 A VÉGE –  A legeslegjobb a végkifejlet! SPOILER Egyrészt nagyon erőssé válik azzal, hogy nyitva hagyják – míg Chiang novellájában egyértelmű Hannah sorsa. Gyönyörű ahogyan a megadást, az élet ajándékának mély elfogadását ábrázolják, de a változtatás lehetősége is legalább ennyire hangsúlyosan benne van! Hisz’ a heptapodok által adott ajándék lényege épp a kiszabadulás a linearitásba (időbe, ok-okozatiságba) ágyazottságból, illetve a magasabb nézőpontból - az Egységből - való átlátás minősége. Louise ennek segítségével oldja meg a megoldhatatlannak tűnő szituációt, megakadályozva az emberiség katasztrófáját. Egyéni szinten miért ne lenne lehetséges a változás?
Az is hatalmas, ahogyan összesimul a megadás / elfogadás és a változtatásra/ tettre készség (avagy a sors és szabad akarat kérdése), ami a jelen pillanatban való ottlétben - tapasztaljuk - feloldódik ellentmondás lenni.

Ez a film tehát igen sok mindenre rátapint a Valóságból, mindezt azonban végig szórakoztatóan, azért persze a műfajból következő hatásvadászattal, de a giccshatáron innen teszi. Hurrá! :-)

**

Érkezés (Arrival, 2016)

R: Dennis Villeneuve

Nálam: 10/9,5

IMDb adatlap.

Magyar feliratos előzetes.


**

További filmajánlók a Csend-virágok blogon!

Csend-virágok a Facebook-on – örülök, ha itt is találkozunk! :-) 


© Csend-virágok - https://www.csendviragok.hu

Szerző: N'alika (Kupai Eszter)

Bizonyos jogok fenntartva! A szöveg a szerző szellemi tulajdona.
A blogbejegyzés belinkelésével szabadon megosztható, más módon felhasználni tilos!

Az illusztrációként felhasznált fotók a hivatalos filmplakát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése