Önismeret, művészet, önmegvalósítás. Felszabadító Kreatív írás kurzusok a tudatos, örömteli, alkotó életért.

2017. október 16., hétfő

Zeneajánló: BAHRAMJI, egy modern szúfi misztikus

Ami a spirituális zenéket illeti, bevallom, a legtöbb népszerű előadóért nem lelkesedem annyira. Tudom és átérzem, hogy sokaknak sokat adnak, úgyhogy ez esetben ez egy vállalt szubjekítv meglátás. Nem normatív, nem ítélet, csupán ennyi: nekem általában többet, mást ad, mélyebben érint, amikor a „spiritualitás” nem tradíció-követés, hanem belülről, szervesen születik meg.
Mint például Ani DiFranco-nál, akinek látszólag semmi köze a spirihez, nehezen tudnám elképzelni például, hogy mantrákat énekel átszellemülten, és mégis mély igazságként rezonál bennem sok minden, amit az életről vagy az emberi kapcsolatokról kifejez.

És akkor itt máris cáfolni fogom magam, legalábbis részben, mert akit most szeretnék bemutatni Nektek, bizony tradíció-követésből jön! :-) Ő egy modern szúfi misztikus, csak épp a zenén keresztül vált azzá.
Az iráni születésű, kurd származású Bahramji-t még gyerekként ihlette meg a szúfi költészet és zene. 13 évesen tanult meg a tradicionális perzsa hangszeren, a santoor-on játszani, és már nagyon fiatalon színpadra is lépett.
Érdekes, hogy a santoor hasonlít az egyik legősibb magyar hangszerhez, a cimbalomhoz; ez tulajdonképpen a perzsa cimbalom, amihez azt a képzetet társítják, hogy meg tudja szólaltatni az ürességet – hangot ad a Csendnek.
Bahramji 25 évesen Indiába ment tanulni, művészetének első szakasza ott bontakozott ki, később Európába emigrált, ha jól tudom, jelenleg Amszterdamban él.

Az idén 65 éves Bahramji egy igazi kísérletező, aki az országok, nemzetek és kultúrák határain átívelő és azokat össze is kapcsoló módon igyekszik megfogalmazni zenéjében a „nagybetűs” Lényeget.
Egy sor hangszeren játszik még a santoor-on kívül, többek között perzsa szitáron, török ney-en (nádsíp) és perzsa bambuszfuvolán, de a világ minden tájáról érkező zenészekkel készített lemezeket és performanszokat.
Nagy hatással volt rá a 2000-es évek elejétől az elektronikus zene, élt Ibizán is és számos együttműködése született olyan zenészekkel és DJ-kel, akikkel ott találkozott.

Szövegvilágában gyakran kerülnek elő Rúmí-versek és más szúfi szövegek, énekstílusa pedig gyakran delejes kántálásra emlékeztet, ami a zenével összhangban elmélyülésre, Önmagunkba figyelésre hív.
Meditatív zene, kell hozzá egy hangulat és készenlét, ugyanakkor többféle alkalommal elővehető: mélyebb figyeléshez, belső utazáshoz, könnyű átmozgatáshoz, transztánchoz vagy egyszerűen csak pihenéshez.

Ezúttal nem egy Best Of… listát készítettem, hanem egy csokorra való ízelítőt állítottam össze Bahramji-dalokból.
Két kedvenc lemezem Tőle egyébként a Maneesh-sal közösen készített Call Of The Mystic és a Swann-nal együtt jelzett Celestial Doorways is fenn van a YouTube-on, előbbit az általam készített válogatás végén egészben is megtalálod, a bejegyzés végén lesz majd a link!



MAHARAJEH (feat. Swann, Celestial Doorways, 2012)

Ez volt az első szám, amit hallottam Bahramji-tól, és szinte biztos voltam benne, hogy indiai az előadó. :-) Jól mutatja a különböző kultúrák gyönyörű egységbe simuló fúzióját. Áramlós, táncolós, dervisesen pörgős… Egyébként egy 5ritmus zenei válogatáson találtam, és így kezdődött a Bahramji-életmű felfedezése.





COME MY LOVE (feat. Mashti, Sufyan, 2009)

A maga egyszerűségében felviláglik belőle, mit jelent a „modern szúfi”. Lassú építkezés, monoton alapritmusok, kurd és fárszi vers-ének, éteri női énekhang… Az odaadó, szent szerelemről szól, a befogadása sem instant fogyasztással történik meg, hanem finom figyelemmel.





BEING WITH YOU  (feat. Mashti, Sufyan, 2009)

Utazós, lágy transz, magasra vivő és táguló. A női énekhang és a santoor mellett a vonósok teszik igazán varázslatossá. Bahramji éneke engem itt a magyar sámánénekre emlékeztet!





DESERT DANCE (feat. Swann, 2012)

Ez egy vidám, táncolós, keleti pörgés, kifejezetten feldobós, játékos. Ott van a szeren. :-) Imádom a Celestial Doorways album sokszínűségét!





AWARENESS (feat. Mashti, Sufyan, 2009)

Rúmí vers adaptáció, a Sufyan lemezről ismert lassabb, elmélyülősebb hangulattal.





WAKE UP (feat. Swann, Dancing Blossoms, 2013)

Dervis transz, modern ritmusokra, sodró, repítő, nagyszerű!





LA ILLAHA (feat. Maneesh & Sudha, Call Of The Mystic, 2011)

Ebben van az egyik legszebb, áramlós női ének!





ABOUT GOD (feat. Mashti, Divaneh, 2011)

Lazulós chill out-zeneként is tökéletes.





MINAS TIRITH (feat. Swann, Celestial Doorways, 2012)

Egyszerre epikus és éterien csilingelő lemez-lezárás. Nyilván a cím miatt, de gyakran eszembe jut hozzá A Gyűrűk Ura-beli Fehér Város.





A Bahramji-válogatást (a végén a teljes Call Of The Mystic albummal) itt találod!


Ha élvezted, ha tetszett, jelezd!
Örülök, ha kedveled a Csend-virágok Facebook-oldalát, ott is tudunk kapcsolódni! :)




© Csend-virágok - https://www.csendviragok.hu

Szerző: N'alika (Kupai Eszter)

Bizonyos jogok fenntartva! A cikk szövegea szerző szellemi tulajdona. 
A blogbejegyzés belinkelésével szabadon megosztható, más módon felhasználni tilos!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése