Művészet és önismeret. Felszabadító Kreatív írás kurzusok a tudatos, örömteli, alkotó életért.

2018. szeptember 2., vasárnap

Újranézve: NOÉ – Filmajánló és reflexió

Már első megnézésre is nagyon tetszett Darren Aronofsky Noéja. Érdekes, hogy sokan lehúzzák, ám annyira mégsem meglepő, tekintve, milyen ritka, hogy művészember rendezhet nagyszabású mozit. Ha pedig valaki a Bibliához nyúl, és bátran, netán a Valóra nyitottan meri feldolgozni bármelyik történetét, a vallásos emberek nagy részétől elutasításra számíthat.
Ennél a filmnél amolyan „két szék között a padlóra” effektus működik abban az értelemben is, hogy a materiális világképbe záródott, szórakozni vágyó közönség és a művész értelmiség is nagy eséllyel tartja túl misztikusnak. S mivel a kifejezetten keresztény szemléletmóddal közelítő – a Mária Magdolnához hasonlóan - számos fogást találhat rajta, amennyiben nem hű a „fekete könyvhöz”, marad a spirituális természetére nyitott entellektüel, mint szűk befogadó réteg. (Aláírom, ez részben erre a blogra is igaz! :D)

A Noé nem csak egy vizuálisan karakteres és különleges, Aronofsky-féle utazás, hanem zseniálisan megírt és végigvezetett dráma, mely a legelemibb emberi kérdésről szól: a szabad akaratról.

Én nem a jó és rossz („ártatlan” és „gonosz”, „fény és „sötétség”) harcaként vagy ellentéteként látom már ezt az egészet, viszont ha ezeket az ideologikus felhámokat engedjük lehullani az értelmezésről, nagyon izgalmas, ami marad.
Ha ugyanis része az embernek a (teremtéstől, létezéstől, testvéreitől) való elkülönülésre törekvés (= az ego; vagy ahogyan a Noéval szembeszegülő Káin-utód Király fogalmaz: „nem azért csinálom, mert az Ég akarja, hanem mert én akarom!”), akkor nem eredendően kódolt-e az emberi faj bukása? Ha igen és ezt felismertük, miért vagyunk itt?
És mi az, amit tehetünk, hogy a teremtéssel (újra) összhangban éljünk?




Noé (Russell Crowe kiváló alakítása) a tiszta férfi minőséget képviseli; ő az Isteninek való önátadásban él és belső vívódásai ellenére is az Isteni ige végrehajtója. Képes a személyesen felülemelkedni és a legnagyobb jót nézni.
Az Életet védi és a felesége is ugyanazt védi, csak ő a (tiszta) női minőségen keresztül.
Talán kettejük dinamikájának és az erők kiegyenlítődésének ábrázolása a legcsodálatosabb a filmben: bennük, általuk ugyanis maga a polaritás egyenlítődik ki.
A dráma csúcsán Noé csak a nagyobb képet látja, míg a felesége csak a szűkebbet, az Isteni és az emberi, az univerzális és a személyes, a logika és az érzelmek, a sors és a szabad akarat feszül egymásnak...
 Hogy végül az Isteni megvalósítsa magát a kettő egységén keresztül, tökéletes rendben.

Aronofsky nem fogja vissza magát: a csodák ebben a világban természetesek; Noé jeleket kap, virág nő és forrás fakad a semmiből. Amikor az ember önazonosan cselekszik, a manifesztáció gyors és egyértelmű, ott terem az út a lábad alatt. Amikor széttép a kétely, szürke és hangtalan az ég, nem jön jel, Isten hallgat.

A megbocsátás, a kegyelem (magunknak és egymásnak), a létezésbe vetett bizalom maga a szeretet – nem üres frázisok, ha a hús-vér valóságról, az életünkről van szó.
A megtisztulás egy belső folyamat és az ember egyéni felelőssége, hogy átadja-e magát annak, ami ezt belülről vezérli.

A Noé, mint minden Aronofsky-film meglehetősen sötét hangulatú és nehéz darab, bár kifutásra a Forráshoz hasonlóan, sőt azt túllépően felemelő.
Bár elsőre is sokat ad, szerintem igényli az újranézést. Bennem legalábbis négy és fél év távlatából mélyebb megértéseket tárt fel, különösen a férfi és női formáról és együttműködésről való mindennapi tapasztalatok révén.
Jó szívvel ajánlom!

Ha szeretnél róla beszélgetni, a Csend-virágok Facebook-oldalán vagy a spirituális önismereti zárt csoportunkban is megtehetjük!

**

Noé (Noah, 2014)

R: Darren Aronofsky

Nálam: 10/9

IMDb.

Előzetes.




© Csend-virágok - https://www.csendviragok.hu

Szerző: N'alika (Kupai Eszter)

Bizonyos jogok fenntartva! A szöveg a szerző szellemi tulajdona.
A blogbejegyzés belinkelésével szabadon megosztható, más módon felhasználni tilos!

Az illusztrációként felhasznált fotó a film sajtóanyagában szereplő kép.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése