Művészet és önismeret. Felszabadító Kreatív írás kurzusok a tudatos, örömteli, alkotó életért.

2018. október 21., vasárnap

Festészet: JELEN-VALÓSÁG NICHOLAS ROERICH KÉPEIN

Nicholas Roerich munkásságára ez a kissé felemás cikk hívta fel a figyelmünket.
A szerző, a tőle megszokott módon mindent, ami „spirituális” vagy csak számára érthetetlen, jól begyakorolt cinizmussal fogad, ám ezzel együtt is hála, hogy megírta: a csodák mindenféle úton-módon eljutnak az emberhez! :)

A Kedves volt az, aki Roerich fotóját meglátva és a Shambala iránti szenvedélyéről olvasva hívást érzett és beleásta magát az életműbe.
Régi történelmi tanulmányaimból emlékeztem a Roerich-paktumra, az 1935-ben született pánamerikai megállapodásra, melyet 35 ország írt alá a béke és a kultúra védelmében - Nicholas Roerich volt a kieszközlője. Azt azonban nem tudtam, hogy az orosz származású, előbb Finnországba, Angliába, majd az Egyesült Államokba emigráló Nyikolaj és Jelena (Nicholas és Helena) micsoda örökséget hoztak létre.
Egyszerre voltak ösztönzői mások művészi önkifejezésének, óvták a kulturális értékeket, hatalmas gyűjtő- és rendszerező munkát végeztek Kelettől Nyugatig, és alkottak maguk is.
Megalapították az Agni Jóga szellemi iskolát, jó barátságot ápoltak Helena Blavatsky-val és a Teozófiai Társasággal és több alkalommal utaztak – volt, hogy éveken át tartó - expedícióra Indiába és Tibetbe.

Nicholas Roerich (1874-1947) írói, régészeti és filozófiai tevékenysége is izgalmas, ám legkiemelkedőbb a festészete, mely elképesztően hatalmas, több mint 7000 darabból álló életművet jelent! Számos képe megnézhető élőben a a New York-i Roerich Museumban, melynek a honlapja is tanulmányozásra érdemes; én most egy 15 képből álló válogatást mutatok Nektek.
Szépen megfigyelhető rajtuk a változás is, ahogyan a korai modernizmusra jellemző, szecessziós-szimbolista stílus egyre sajátosabbá, egyben letisztultabbá válik.

Roerich-et a minden életterületre kiterjedő Teljességre törekvés, a szellemi-spirituális tapasztalatok és a belső, tudati Rend igénye vitte előre. Ennek a hajtóerőnek és odaadásnak köszönhető a festményein tükröződő egyszerre finom és erőteljes jelenlét.
Eszembe jutott ennek kapcsán két nagyszerű magyar kortársa, Csontváry és Gulácsy, akik szintén ösztönös tehetséggel és különleges érzékeléssel alkotó, misztikus művészek voltak, ám nem (kifejezetten) szellemi útkeresők / úton járók. Sokszor nüansznyinak tűnik, mégis érezhető a különbség a látomás (látomásos művészet) és a látás, illetve egy látásmód kifejezése és a dolgokban lévő eredendő harmónia felfedezése között... 

Hogy valóban megtalálta-e Roerich Shambalát, úgy vélem, mellékes. Hisz' a képei festésekor azt a minőséget élte és a nyitott szívvel-tudattal befogadó néző számára azt is közvetíti, amit keresett.

Fogadd őket figyelemmel, leld bennük örömöd és jelezz vissza a Facebook-on, a bejegyzés alatt, ha Neked is tetszenek! :)


The Rite Of Spring, 1913

Song Of The Morning, 1920

Bridge Of Glory, 1923


Buddha, The Conqueror, 1925

Mother Of The World, 1925

Elijah, The Prophet, 1930

Himalayas, 1933

The Mount Of Five Treasures (Two Worlds), 1933

Path To Shambala, 1933

 Most Sacred (Treasures Of The Mountain), 1933

Star Of The Morning, 1933

Compassion, 1936

Star Of The Hero, 1936

Stronghold Of The Spirit

Self-Portrait With Guga Chohan

**


Hírlevelemre itt iratkozhatsz fel!



© Csend-virágok - https://www.csendviragok.hu

Szerző: N'alika (Kupai Eszter)

Bizonyos jogok fenntartva! A cikk szövege a szerző szellemi tulajdona
A blogbejegyzés belinkelésével szabadon megosztható, más módon felhasználni tilos!

A festményekről készült fotók Nicholas Roerich örököseinek szellemi tulajdonát képezik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése