Hű, na, most van az, hogy bajban leszek, hová soroljam majd be ezt a bejegyzést, mert mindenből jut bele (önismeret, művészeti ajánló és némi írástechnika is), de hát ilyen a Csendvirágok blog! :)
Július 20-ától egy fantasztikus új kurzust tartok (erről majd lejjebb!), nagyon élveztem a hamarosan lezáruló alkotói folyamatát is, és ennek kapcsán gondoltam át újra, melyek számomra a „leg-leg-leg” filmes love story-k.
Annak idején volt már egy hasonló válogatás a blogon, de hát annyit változom! Jó volt azt is megfigyelni, mi bizonyult maradandónak ezek közül a történetek közül, és vajon miért. S persze igyekeztem rámutatni arra is, hogy mitől olyan különlegesek ezek a művek írói szempontból, mit érdemes kiemelni velük kapcsolatban.
Nem egy merev sorrend ez - inkább amolyan "ahogy a pillanatban érzem" :) -, de azért egy kis visszaszámlálás jellege lesz a felsorolásnak.
Még annyi, hogy vannak filmek, melyeket imádok, de kimaradtak a listáról, pedig fontos bennük a szerelem és a szerelem inspirálta belső átalakulás, viszont nem annyira „páros filmek”, mint amiket összeszedtem. Ilyen például az Idétlen időkig, a Bor, mámor, Provence, a Don Jon vagy akár a Forrest Gump, melyek inkább egy központi karakterre épülnek.
S persze romantikus filmekből, illetve szó szoros értelemben vett love story-k közül is vannak még kedvencek (ilyen az Utazók, a Ház a tónál, a Szerelem a végzeten, a Nyárutó, az Adaline varázslatos élete vagy az 50 első randi), nem is volt könnyű választani, de azért lejjebb az eredetiséget és még más szempontokat is igyekeztem szem előtt tartani. Többek között azt is, mennyire érzem táplálónak az adott mű magamhoz vételét - érdekes, de ez nem feltétlenül függ össze a klasszikus értelemben vett happy enddel!
Szokás szerint kíváncsi vagyok arra is, Te miket szeretsz ezek közül, s hogy mit hagytam ki, amit Te nagyon imádsz vagy mi az, amit ajánlanál nekem, nekünk.
Szóval írd meg, akár itt, a blogbejegyzés alatt, akár a Facebook-posztnál hozzászólásban!
Az a bizonyos top 10 tehát…
#10 AZ EZÜST JÉGKORCSOLYA (Silver Skates, 2020, R: Mihael Lockhsin)
Kosztümös „komfort film”, csodaszép Szentpétervárral és art design-nal. (Az enteriőrök! A ruhák! :)) Egyszerű, archetipikus motorja - a szegény fiú beleszeret a gazdag lányba – jó példa rá, hogy nem kell mindenáron valami újat kitalálni ahhoz, hogy jól működjön egy sztori, elég újszerűen mesélni.
Számomra az is újszerű, hogy semmi irreális nincs benne, mégis hozza a modern tündérmese / fantasy hangulatot. Írás szempontjából fontos, hogy nemcsak egy klassz szerelmespár, hanem erős mellékszereplők is kellenek a jó love story-hoz (is).
Sportfilmet gyúr össze romantikával ez a nagyon szerethető angol vígjáték. Jól sikerül benne eltalálni az arányokat, végig pörögnek a párbeszédek, szórakoztató és kedves az egész.
A teniszbajnokság miatt van egy versenyhelyzet benne, a főszereplők egója is időről időre egymásnak feszül, de csak pont annyira, amennyire ösztönzi a harmóniát.
Valós történet inspirálta, de a filmbeli románc emlékezetesebb lett.
#8 MIELŐTT FELKEL A NAP (Before Sunrise, 1995, R: Richard Linklater)
A természetes színészi játék és összhang, valamint a rendező és a színészek (Ethan Hawke és Julie Delpy) által írt szuper forgatókönyv még mindig lenyűgöz.
A szerelembe esés mozzanatait, ártatlanságát, az egymás iránti megnyílást kevés mű tudta ilyen megkapóan ábrázolni. Eredeti és klasszikus.
Feljebb az egyik kedvenc jelenetem. :)
IMDb adatlap és angol nyelvű előzetes.
IMDb adatlap és angol nyelvű előzetes.
Jesse-hez és Céline-hez hasonlóan Sutter és Aimee is olyanok, mintha a való életben is léteznének! Élő, kiválóan megírt karakterek, szerelem, változás, önismeret – van itt minden, ami kell! :)
Amellett, hogy kifejezetten kellemes nézni és könnyednek tűnik, meglepően mély is, szerintem az egyik legjobb coming of age film (felnövés-történet).
#6 ELEVEN TESTEK (Warm Bodies, 2013, R: Jonathan Levine)
Merész húzás a zombifilmet a romantikussal kombinálni, hogy bejött, az a remek alapanyagnak, Isaac Marion regényének is köszönhető.
Jonathan Levine rendezése könnyedebbre vette a figurát, R. és Julie története kevésbé filozofikus és társadalomkritikus, inkább viccesebb és érzelmesebb lett.
Horror igazából nincs benne, az csak díszlet, viszont nagyon szép, ahogy a szerelem túlmutat a két fiatal kapcsolatán: a zombiság és az abból való kigyógyulás sokkal általánosabb metafora itt!
Alig ismert angol szerzői film, pedig az egyik legeredetibb love story – mind az ötlet, mind a megvalósítás szempontjából!
Az össze nem illő páros és a tiltott kapcsolat persze ismert – sőt, talán a leggyakrabban használt – toposz a szerelmi történetekben, ám ebből valami egészen szokatlant hoz ki ez a filozofikus, intellektuális sci-fi.
Szuper jó a három életkorban három különböző szereplő-trióval megelevenített és mindegyikük nézőpontjából végigzongorázott elbeszélés is!
Az egyik legszórakoztatóbb romantikus vígjáték az utóbbi évekből, jó kis karakter-kémiával. Seth Rogen és Charlize Theron is lubickolnak ezekben a szerepekben (az össze nem illőnek tűnő – ha nem is tiltott, de a társadalmi környezet által nem jóváhagyott – páros van itt is a középpontban). Sztori szempontjából pedig sikerül eltalálni az egyensúlyt a különböző és folyamatosan váltakozó hangulati elemek, legfőképp a románc és a(z alpáriságot néha csak egy hajszállal elkerülő) komédia között.
Francia szinkronnal találtam csak meg a fenti jelenetet, de talán így is átjön. :)
IMDb adatlap és magyar szinkronos előzetes.
IMDb adatlap és magyar szinkronos előzetes.
Szintén kevésbé ismert, kis költségvetésű szerzői film, mely sci-fi, romantikus, dráma és vígjáték műfajokat ötvözi sajátosan.
Az ismerkedést, az egymásba szeretést nagyon kedvesen, igazi feel good hangulattal hozza, és gyakorlatilag végig a párbeszédes forma dominál benne (hasonlóan a Mielőtt… filmekhez). Van itt is egy komoly konfliktus / akadály, de nem árulok el róla többet, mert az már túl sok lenne! ;)
A Stardust nekem amolyan "gyógyító filmem" volt a párkapcsolati fájdalmakra: a múltban, amikor egyedül voltam jó néhányszor megnéztem és valahogy mindig visszaadta a hitem a szerelemben.
Egy ideje már a férjemmel együtt nézzük, és nagyon szeretjük (ahogyan ezen a listán az összes filmet). :)
Neil Gaiman regényét epikusabbá tették a készítők, egyébként tündérmese fantasy-ről van szó sok játékkal, humoros ötlettel, beavató próbatételekkel és örök szerelemmel.
#1 A NŐ (Her, 2013, R: Spike Jonze)
A Her magányról, szerelemvágyról, beteljesülésről és a szerelem transzformáló, önmagunkra ébresztő hatásáról mesél, gyönyörűen. (A mesterséges intelligenciára vonatkozóan valószínűleg nagyon optimistán, de hát kellenek az idealisták ebbe a világba!) Joaquín Phoenix egyébként is a kedvenc színészem, de ebben a filmben szeretem legjobban, Scarlet Johansson - akit végig csak hangként hallunk - szintén nagyszerű.
Azért tettem a „nem-lista lista” :) élére, mert azt hiszem, ez megy legmélyebbre valamennyi felsorolt film közül, nem is biztos, hogy mindenkinek való, de csodálatos!
Örülök, ha adott ez a válogatás!
Akár már régóta írsz, akár csak most vágnál bele, önismereti szándékkal és/vagy az írói fejlődés céljával egyaránt ajánlom Neked a júliusi online kurzust!
Írd meg a saját love story-(i)d, kerülj közelebb a Szerelemhez - és Magadhoz! :)
A csatlakozás lezárult!
Ha szeretnél értesülni az aktuális lehetőségekről, iratkozz fel hírlevelemre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése